המדריך לכתיבת אפיון אתר אינטרנט בצורה חכמה

חלק א'

אתחיל בהקדמה קצרה על תהליך האפיון לפני שאתן לכם טיפים ודרך מדוייקת להכנת האפיון.

 

הכוונה באפיון אתר היא שיהיה לכם סכמה מדוייקת למבנה האתר שלכם. כמו כל דבר טוב בישראל שמתחלק ב 3, גם המסמך הזה מודפס בשלשה עותקים.

עותק אחד יהיה בידי המעצב, עותק אחד אצל המתכנת והעותתק השלישי יימצא בידיכם כך שכולם ידעו  בדיוק מה יהיה באתר, איפה ואיך יראה,

זה חוסך טלפון שבור, אי הבנות, חילוקי דעות, טעויות ובעיקר חוסך כסף מיותר לחלוטין שילקח מארנקכם. זהו השלב החשוב ביותר בתהליך בניית האתר כי עליו נשען הבסיס לאתר.

 

מנסיון, רוב הלקוחות שפונים אלינו לא ממש יודעים מה הם צריכים, איך הם רוצים שהאתר ייראה ואפילו איזה תוכן הם רוצים להציג ובתהליך האפיון כל הפאזל מסתדר להם, הם ממוקדים יותר והם כבר רוצים את האתר הכי טוב להם אל מול עיניהם.

 

המלצה חמה- תתעקשו עם חברת האתרים שלכם שתשלח אליכם את אפיון האתר, מגיע לכם לדעת שהם הבינו מה אתם מבקשים ומתכוונים לבצע זאת תחת אותו המחיר שהוסכם. בדיוק כמו אדם שבונה ביית, לא הגיוני שלא ייתנו לו להציץ בתוכנית המתאר, בתכנון היסודות, בתרשימי הארכיטקט, הדייר החדש יהיה בעל הביית והוא חייב להשמיע דעתו. כשבונים אתר תבניתי מוכן מראש יש צורך רק באפיון בסיסי. כל אתר שיעלה לך מעל 4000 ש"ח, תתעקש על אפיונו.

ישנן חברות אתרים שלא מאפיינות את האתר ושולחות אתכם לחברה חיצונית שתעשה זאת במקומם, זה כמובן אומר שיש פה תוספת כספית משמעותית לבניית האתר.

וודאו שהחברה שעמם אתם עובדים תכין אפיון מקצועי. האפיון בעצם מורה לכל בעלי התפקידים בחברה מי עושה מה והוראות מדוייקות להכנתה.

חברה שלא עושה כך עלולה להתבלבל, לטעות ותוכלו להכנס לפינג פונג של "לא ידעתי, לא שמעתי אותך מבקש זאת וכו

 

הדרך שאנו בונים אפיון ללקוח בנויה גם היא מ3 שלבים,

בשלב הראשון אתה ממלא טופס טרום אפיון, שולח אותו אלינו אנחנו בודקים את הענף שלך, מבצעים סקר שוק ועושים סיעור מוחין.

בשלב השני אנחנו נפגשים בנוחות ודנים יחד איתך על האפיון ויותר חשוב מזה, נו ממקדים אותך לרצונותיך, פותחים את עינייך לאפשרויות נוספות, מייעצים לך מה יותר טוב/ זול בשבילך, מציגים בפנייך חלופות שונות, יתרונות וחסרונות לכל דבר  ומכינים יחד תרשים זרימה של האתר. אנחנו לא נוטשים אותך לבד אל מול הכנת האפיון, אנחנו כאן בשבילך בכדי לבנת אפיון מנצח שיוביל לאתר אינטרנט ריווחי.

בשלב האחרון לאחר שהסכמנו על המראה והתפקודיות של האתר אנו נכין לך חוזה ואפיון מקצועי של האתר. האפיון יהיה פתוח לשינויים עד שתאשר אותו סופית ואז נתחיל בפיתוח האתר. יש לציין שאנחנו לא מגבילים בכמות השינויים שיתבצעו לאפיון. אנחנו מעדיפים לאפיין בצורה מדוייקת כך שנהיה בטוחים שאתה שמח ובטוח בתכנון. 

 

שמנו לב, שרוב לקוחותינו לא יודעים כלל איך לענות על השאלון באפיון. לדוגמא- הם לא יודעים איזה צבעים הם רוצים באתר. אל תבהלו מכך, בפגישה אנו מציגים להם מספר דוגמאות של התאמת צבעים לתחום העיסוק שלהם. בעולם האינטרנט, לכל ענף יש צבע שולט ומקובל ואנחנו יודעים אותם ונוכל לייעץ לכם לגבי כל מה שתחפצו לגבי האתר שלכם. בחינם.

 

ננסה לעזור לכם כבר עכשיו. הרי לפניכם המדריך המלא לבניית אפיון אתר.

 

 

השלב הראשון- טופס טרום אפיון.

זהו טופס בסיסי שנועד למקד אונו בתכנון תמציתי של המטרות, ערכים כוונות והמראה הכללי של האתר.

שוב, אין ציפייה ממך שתדע בדיוק מה אתה רוצה וצריך, אבל ככל שתמלא אותו יותר, כך תהליך האפיון יתקצר. טופס טרום האפיון בנוי מכמה נושאים מרכזיים:

 

 

1.  רקע על החברה

כאן תצטרך לספר קצת על החברה/ העסק שלך. אנחנו רוצים לחיות את הפרויקט דרך העיניים שלך ולכן חשוב שנבין מי אתה ומה המסר שתרצה לשווק.

מהו הענף שבו אתם פועלים, האם אתם חברה יצרנית? עצמאי? חברה מסחרית?...

מהו תחום הפעילות שלכם? באיזה ענף אתם פועלים?

האם יש לכם מתחרים? מי? האם יש בידיכם עוד מידע כגון אתרי האינטרנט שלהם?  מהם החוזקות שלכם אל מול החולשות שלהם?

מהם המשאבים שלכם? האם אתם תמלאו בעצמכם את התוכן באתרכם? מי איש הקשר המרכזי לכל התהליך?  מי מקבל החלטות? מי אחראי על מה?

 למה אתם רוצים לבנות אתר אינטרנט? מהן המטרות? הכרה? מכירות? שיפור תדמית? שירות?...

מהם המדדים להצלחת הפרויקט?

האם יש לכם לוח זמנים שבו האתר חייב להיות מוכן?

 

הרבה שאלות אבל בנתיים קליל, נכון?!

 

 

2. קהל יעד, תוכן ופונקציונאליות

מי קהל היעד שלכם? טווח גילאים, דמוגרפייה, סוג אופי וכל מה שעולה אל מול עינכם שאתם חושבים על הלקוחות שלכם.

לכל אחד מסוגי הלקוחות שלך (הקיימים והעתידיים) נסו לתת יעדים, חשבו על צבע/ תחושה צליל/ ריח או כל מסר שתרצו להעביר להם.

חשבו על מה אתם מעוניינים שהגולש יבצע באתר שלכם, האם אתם רוצים שהגולש יצור קשר? ימלא טופס? יתקשר? ירכוש דרך האתר? יגיע אליכם עצמאית?

 

מה התוכן הכללי שיוצג באתר? האם תרצו אתר מרובה טקסט או אתר עם דגש על ויזואל- תמונות/ סרטונים/ אנימצייה? מי יכתוב אותו? באיזה תדירות הוא יוחלף? מי יעדכן את התוכן?

אתרי תדמית צריכים לשקף את האדם/ העסק/  נותן השירות ולכן מומלץ שיהיה עד 25 דפים ושם יוצגו סוגי הטיפולים/ מוצרים/ שירותים.. דף אודות איכותי ודף ביית מזמין. במקרה כזה מומלץ להטמיע מעט תוכן ולמשוך את עיני הגולש ליצירת קשר/ רכישה. לעומת זה, אתר חברה עדיף שימולא בתוכן מקצועי ואיכותי.

 

עד כאן, לפי נסיוננו עדיין קל לאדם המעוניין בבניית אתר לענות על השאלות. השאלה הבאה קשה יותר וננסה לעזור לך בהבנתה.

 

 

3. פונקציונאליות.

אם יש לך אתר ברשת אבל אף אחד לא נכנס אליו ומי שכבר נכנס יוצא מהר ולא משאיר לך כלום אזי כל ההשקעה שלך על בניית האתר היא מיותרת. המטרה העיקרית בבניית אתר היא להרחיב את קהל הלקוחות. אם לא הגדלת את מאגר הלקוחות/ המכירות, זה כמו להשקיע במאווררים באיסלנד. איך זה קשור לפונקציונאליות של האתר?

בנושא זה תתבקש לענות אילו אפליקציות/ רכיבים/ פיצ'רים יהיו באתר. כמובן שאנחנו לא מצפים ממך שתבין בדאטה בייס, שפות תכנות ותדע להגדיר לנו בדיוק איך פונקציונאלית האתר שלך יעבוד.  אנחנו רוצים רק שתחשוב איך אתה רוצה שהגולשים יפנו אליך, איך אתה רוצה לקבל תשלום, מה אתה רוצה שהוא יקרא, האם ראית איזה משהו מגניב באיזה אתר והיית רוצה גם.

דוגמאות לרכיבים פונקציונאליים יכולים להיות לדוגמא: רישום לקוחות וניהולם, בדיוק כמו בפייבוק/ גימייל/ יד 2/ חנות וכל אתר שמבקש את שמך וססמתך בשביל להכנס צריך רישום וניהול משתמשים. כך מנהל האתר יכול לדעת מי פנה/ קנה ממנו, מתי, הוא הוא יראה כשהוא יכנס לאתר, האם הוא מורשה לראות הכל? וכהנה וכהנה...

דוגמאות נוספות לפונקציות באתר: טפסים/ שאלונים/ סקרים/ חדשות נגללות/ טיפים/ סל קניות/ רכישה דרך האתר/ גלריית תמונות- slidshow/ החלפת שפות/ שיתוף ברשתות חברתיות ועוד.. 

כמובן שבפגישה נייעץ לך מה כדאי לך לשים בתחום העיסוק שלך, מהם היתרונות והחסרוהות של כל אפליקצייה, איפה כדאי לה להתמקם, כמה היא חשובה באמת לצורך קידום המטרה שאתה מעוניין שהלקוח שלך יבצע.

 

 

4. טיול ברשת.

זהו השלב הכייפי באפיון. קח לעצמך שעה (זהירות, זה ממכר!) וטייל ברשת, סתם חפש לך אתרים שנראים לך טוב בעיין ושהזרימה שלהם ידידותית בשבילך.

מצא לפחות שלושה אתרים שמוצאים חן בעיניך, האתר יכול להיות בכל שפה ומכל תחום ו/או מתחום עיסוקך ו/או המבוססים על הקונספט שאתה מבקש ליישם באתר.
כתוב את כתובת האתר ופרט מה אהבת בכל אתר, הצבעים, העיצוב, הפונטים, הגדלים של הדפים, המבנה של האתר, פונקציונאליות  ועוד.
ככל שתשקיע יותר בשלב זה גם אתה וגם החברה שבונה לך את האתר, יידעו להתכוונן יותר אל הסגנון הכללי אליו אתה שואף.
 

 

אם חשבת על רוב השלבים עד כאן, כבר אתה מקבל מושג יותר ברור לאיזה אתר אתה רוצה וצריך.

כמו שציינתי, בהחלט איננו מצפים ממך לדעת הכל, אבל עכשיו, לאחר שצפית בכמה אתרים ברשת וכתבת קצת על החברה וקהל היעד, בטוח אתה כבר יודע יותר מה אתה רוצה באתר.

 

 

5. אפיון ומבנה האתר

חלק זה באפיון יכול להשתנות לאורך התהליך. תמיד תוכל לשנות/ להוסיף דפים באתרך בעזרת המערכת לניהול התוכן ללא שום תוספת עלות. מה גם שבמהלך הפגישה שלנו לאחר מילוי האפיון הבסיסי נייעץ לך אילו דפים עדיף שיוצגו בבר העליון בתפריט הראשי והמשני ואילו בקישורים בפנים הדף .

כאן תתבקש לרשום את הדפים הכלליים שיופיעו באתר שלך.

 

       דפים לדוגמא:

 

  • דף הבית:

הדף הראשון אותו רואה הגולש כשהוא נכנס לאתרך, אני ממליץ שדף זה יכיל בעיקר טיזרים, ימשוך את העיין ויזואלית ויגרה את הקורא להכנס לעומק האתר. בדף זה יופיעו הדברים החשובים ביותר, קישור ליצירת קשר, פיצ'רים שונים וכו

 

  • אודות:

דף אודות החברה/ העסק ופועלה. דף זה יכול להתחלק למספר דפים (תתי נושאים/ תפריט משני) כגון: על הצוות, חזון, קורות חיים, משאבי פיתוח, דבר המערכת, איך הגענו הלום וכל העולה בראשכם.

 

  • גלרייה:

גלריית תמונות, גלריית וידאו. רצוי לשים דף גלרייה במידה ואתה מוכר מוצרים/ צלם/ אתר מסיבות/ אמן/ נותן שירות ועוד, כל זה במידה שבאמת יש לך תמונות וצילומים איכותיים.

אל תשכח שהאתר שלך הוא כרטיס הביקור שלך ואתה לא רוצה ליצור תדמית שלילת כשאתה מפרסם תמונה שאחיינית שלך צילמה אותך בלי חצי ראש, מטושט או סתם תמונה כי העיקר לשים תמונה. זה בדיוק כמו שלא תפרסם את התמונה הזו בפרסומת בטלוויזייה.

בקיצור, בדוק את התמונות שיש ברשותך, היום לכל אחד יש מצלמה דיגיטאלית טובה ואפשר להנפיק צילומים מדהימים לרשת.

תמיד אפשר לשכור גם צלם, לקנות תמונה מבנק תמונות (כמו שכל אתרי החדשות עושים ורוב האתרים ככלל) או לערוך אותן בתוכנה מתאימה (את שלושת הדברים הללו אנחנו גם עושים). צור איתנו קשר למידע נוסף.

 

  • מועדון לקוחות/ המלצות:

אם יש לכם הרבה לקוחות חשובים אזי בהחלט יש מקום לציין אותם ואף לבקש מהם לכתוב עליכם המלצות. דף כזה מחזק את אמינות הגולשים אליכם ומסייע בתהליך המכירה.

 

  • מוצרים:

אם המטרה שלך היא שיקנו מוצרים דרך האתר או יצעו הצעות מחיר אתה חייב דף מוצרים. שם תוכל לשים תמונה של המוצר/ תיאור/ פרטים טכנים/ מחיר

 

  • מאמרים:

המאמר הזה שאתה קורא ממש עכשיו נמצא בתוך קטגוריית מאמרים. זהו מאמר ארוך ומעמיק ולכן בחרנו לשים אותו תחת מאמרים.

במידה ויש לך הרבה מאמרים אתה בהחלט יכול ליצור תת נושאים ולחלק את המאמרים שלך לנושאים שונים.

 

  • טיפולים/ שירותים/ מוצרים:

אם המטרה שלך היא שיקנו מוצרים דרך האתר או יצעו הצעות מחיר אתה חייב דף מוצרים. שם תוכל לשים תמונה של המוצר/ תיאור/ פרטים טכנים/ מחיר, אם אתה נותן שירותים נרחבים כגון עו"ד, מומלץ לפרט את השירותים שאתה מעניק ואם אתה מטפל אלטרניבי או מכון ספא כדאי שתתאר מהם הטיפולים שאתה מעניק, מה אורכם/מחירם/ למי זה מומלץ/ מה היתרונות בטיפול ועוד

 

  • צור קשר:

אין צורך לפרט, הדף שקיים בכל אתר אינטרנט ברשת. גם אותו ניתן לחלק לתתי קטגוריות כמו- דרכי הגעה/ צור קשר במייל/ הצעת מחיר/ משוב ועוד.

 

 

 

ישנם עוד מגוון דפים שהנך יכול לשים באתרך, כגון- תנאי שימוש, הורדות, תיק עבודות וכל מה שמתאים להצגת העסק שלך.  

תשתדל השאר ממוקד בתחום עיסוקך, שים עצמך בנעליים של הלקוחות שלך וחשוב מה הם מחפשים כשהם מתלבטים אם ללכת עלייך או על המתחרה של ותן להם את זה.

 

בכל אופן, אנו נמליץ לך, בפגישתנו הראשונה , לאחר הסקר שוק שאנו עורכים, מה מקובל בענף שלך באינטרנט ואיך תבליט את החוזקות שלך ע"י התפריט הראשי והמשני באתרך.

 

 

 

זהו טרום האפיון, זה הרבה יותר קצר מכל מה שקראת עד פה אבל אני מקווה שהצלחתי לעזור לך בכתיבתו.

 

 

עוד 2 שאלות קטנות שעליהן אתה יודע את התשובה נמצאות באפיון.

הראשונה היא האם יש לך מיתוג כלשהוא שנעשה בעבר לעסק שלך, האם הוצאת פליירים? כרטיס ביקור? האים יש לך לוגו/ סלוגן? המטרה בשאלה זו היא האם אתה כבר ממותג מזוהה עם הלקוחות ומעוניין להשאר באותו קו עיצובי או לא.

בשביל לגלות מהי השאלה השנייה אנא הורד את טופס טרום האפיון ותתחיל לענות עליו. זה תהליך כייפי, שממקד אותך על העסק שלך ותורם לך בהרבה בחינות, זה כמו לעשות מעין תוכנית עסקית קטנה שבה אתה לומד על דרך ההתנהלות של העסק שלך, מה הוא משדר, מי קהל היעד שלך, מה חשוב לך וללקחותיך.

 

 

 

אני מציין שמילוי טופס טרום האפיון אצלנו ובדיקתו על ידינו, אינו מהווה התחייבות לסגירת החוזה ביננו על בניית האתר ויכול להועיל לך כך או כך.