מה לצפות שיכינו לי באפיון המקצועי?

 

את האפיון מקצועי בונה לך בונה האתר שלך, אתה יכול להתייחס לאפיון כמעין חוזה שחברת האתרים מתחייבת בכתב לבנות לך בדיוק את מה שסיכמתם. ישנם נוסחים שונים לכתיבת אפיון והוא תלוי בגודלו ומורכבותו של האתר, אבל כולם חייבים להכיל פרטים כלליים על האתר, העסק, קהל היעד, רשימת העמודים והסבר ספציפי מה נכלל בכל עמוד והיכן הוא מוצב, רשימת המודולים המערכת, הרשאות ודרך הצגת מעכת הניהול תוכן, אם קיימת,  פרטים טכנולוגיים על האתר והרוח העיצובית באתר.

 

במאמר זה אבהיר לך איך לקרוא את החוזה גם  אתה לא מבין כמה מילים מהז'ארגון, זה לא עוד חוזה סטנדרטי שאתה חותם עליו בבנק, האפיון הוא אישי ונבנה בדיוק לצרכייך. בדוק כי כל מה שסיכמתם עליו מופיע באפיון.

 

המושגים הכליים באפיון המקצועי שאתה חייב לדעת:

מבנה דף האינטרנט:

הדר /Header- חלק עליון של הדף, נשאר קבוע לאורך כל דפי האתר.

מרכז (main): חלק מרכזי של האתר בו מופיעים תכני האתר.

 

 

פוטר (footer): חלק תחתון של האתר, בו מופעים זכויות יוצרים, נאוויגצייה משנית וכיו"צ. נשאר קבוע לאורך כל דפי האתר.

 

נאוויגציה-  ההגדרה הפשוטה היא ניווט. הדרך שבה מוצג בר הניווט והקישורים לדפים הפנימיים באתר ונקרא גם בר עליון/ בר תחתון* בר צידי.

מנהל האתר- אתה! בעליו החוקי של האתר אינטרנט.

תכנים" – מידע, פריטים, תמונות, כתבות, סקירות, נתונים, ידיעות וכיוצ"ב תכנים בטקסט או בתמונות שיועמדו לרשות הגולשים.

החברה- בונה האתר שלך.

 

*למושגים נוספים אתה יותר ממוזמן לעיין במילון המושגים המלא בבניית אתר אינטרנט.

 

פרטים כלליים על העסק-

חשוב שבונה האתר שלך יבין מה מהות העסק שלך, מהן המטרות שלו ובייחוד מהן מטרותיו ושאיפותיו  מהאתר, מי קהל היעד ומיהם המתחרים. 

כמו כן, חשוב להגדיר מיהם המשתמשים באתר. משתמש אחד הוא מנהל האתר (אתה), משתמש שני אפשרי הוא "מנהל תוכן", מנהל התוכן הוא האיש מטעם החברה שלך שהוא זה שראשי להכניס את התכנים לאתר. באתרים קטנים לרוב, מנהל האתר ועורך התוכן הוא אותו אדם. ניתן להוסיף משתמשים רבים ככל שתרצו.

סוג שני של משתמש הוא הגולש עצמו. במידה ואתה מעוניין שגולשים יירשמו לאתר ויוכלו לבצע בו פעילויות מסוימות או לראות דברים שגולש רגיל לא יכול לראות, צריך לפתוח עוד סוג משתמש, שלו יינתנו הרשאות כפי שאתה תגדיר אותן.

ניקח לדוגמא את אתר פייסבוק המפורסם.  כ"לקוח" של חברת פייסבוק, אני יכול להרשם לאתר, לקבל שם וססמה ובכניסתי לאתר פייסבוק יוצג לעיני החשבון שלי. פייסבוק נותנת הרשאות רבות למשתמש, אם זה  לכתוב תוכן כולל להעלות תמונות, להסיר, למחוק, לאשר אפליקציות מסוימות, לראות את הפעילויות של מי שהגדרתי כ"חבר" שלי ועוד. זו דוגמה מצויינת למתן נרחב של הרשאות למשתמש שניתן באתר.

אתה יכול להגדיר מספר רחב של משתמשים "זהב" "VIP" וכיו"צ.